Posted by: manjanik | Mei 25, 2007

Annuar Musa Paksa Guru Lagi

KOTA BHARU: Umno terus terusan menyusahkan rakyat. Minggu lepas UMNO Kelantan di bawah pimpinan Datuk Panglima Hj Annuar Musa telah mengerah seluruh warga guru menghadiri perhimpunan sambutan hari jadi UMNO yang ke 61 tahun di padang sekolah SIC Kota Bharu.

Bagi meramaikan lagi orang yang hadir, majlis juga dihidangkan dengan nyanyian dan lawak jenaka dari artis-artis seperti Salem, Roy Kapilla, pelawak Salam Pantai Timur dan beberapa orang lagi. Tetapi sememangnya UMNO Kelantan sentiasa berada dalam suasana yang malang apabila tidak ramai yang hadir ke majlis tersebut. Ada juga yang rasa tertipu apabila poster yang ditampal di setiap tempat itu menggambarkan seolah-olah Pak Lah si Perdana Menteri akan hadir sama.

Sememangnya Nuar Musa mempergunakan kakitangan dengan memaksa mereka hadir. Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan pula menjadi baruanya apabila melaksanakan paksaan ke atas pentadbiran sekolah-sekolah. Persoalannya siapa Nuar Musa nak mengarahkan kakitangan kerajaan?. Menteri Besar? Ketua Jabatan? Menteri atau Timbalan Menteri? Atau debek-debekpun Setiausaha Parlimen?. Apa yang jelas Nuar mempergunakan namanya untuk memaksa guru-guru hadir ke majlis UMNO.

Kasihan para guru. Sudahlah bebanan di sekolah siang malam terpaksa dipikul mereka, kali ini Nuar Musa pula memperalatkan mereka. UMNO dan Nuar Musa memperlakukan para guru seperti budak suruhan atau seperti “kuli batak”. Apa tidaknya kalau mereka tidak hadir, mereka akan disenarai hitam dan akan diambil tindakan. Sebab itulah ramai yang hadir hanya sekadar tandatangan kemudiannya mereka balik.

Nuar kena ingat, para guru adalah orang yang berpendidikan. Jangan anggap mereka “kuli batak” kita. Mereka ada pendidikan dan ada maruah. Tugas besar mereka adalah mendidik generasi baru supaya lebih baik dari masa ke semasa dan bukan menjadi Pak Turut atau diktator yang hanya tahu memaksa orang sahaja.

Oleh itu tidak sepatutnya Nuar memaksa mereka hadir. Kalau nak paksa sangat, paksa ahli UMNO yang dilaung-laungkan ramai jumlahnya itu. Paksa mereka hadir. Kalau tidak hadir pecat mereka dari keahlian. Jangan guru diugut tetapi ahli umno yang dikatakan sejati itu dibiarkan tidak menghadiri perhimpunan UMNO sendiri.

Jangan mengambil kesempatan kuasa yang kamu ada ke atas mereka kerana tindakan tersebut adalah merupakan pengkhianatan terhadap amanah yang diberikan kepada kamu wahai Nuar!. Sedarlah kamu tu sapa. Kamu hanya Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan dan bukannya Perdana Menteri.

Patutlah Annuar bermati-matian mempertahankan Pengarah Pelajaran Negeri Kelantan yang ada sekarang, rupa-rupanya sememangnya untuk kepentingan politik beliau. Maka tidak syak lagi sekolah-sekolah di Kelantan sedang di UMNOkan oleh Annuar musa bersama baruanya, si pengarah JPN….


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: