LOGHAT KLATE

A

Ambo = saya. tapi lebih lembut dan sopan dari kawe.

Agah/metho = samseng

B

Bui = Beri

Buto ghenggo = buta sungguh2

Bedo’oh mo lalu/bedo’oh lalu = sikap atau berbuatan yang keterlaluan.

belawok/pelawok = bohong

Bekeng = Bengis

bele-bele = sambil eg bele-bele bejalan bele-bele befikir.

bederat/bedeghat = pergi jalan-jalan tanpa arah atau tujuan.

bekwoh = kenduri

beghembah =bergomol bergaduh/berbalah

C

cerut = potong eg cerut rumput.

comel llote=cantik sekali

celo/chelo = rebus pucuk paku, pucuk ubi kayu atau apa-apa yang bersabit dgn ulam.

cetong = kole/bekas untuk mencebok air

carok = air berlebihan khususnya dalam kebun atau ladang sayur-sayuran.

D

Demo = awak

debek(there back) = lemah dalam hal-hal yang bersabit dengan  kepandaian.  eg: debek main bola.

E

Ewek = condong

F

G

Gu/saing/sobat : rakan/sahabat

ghoyat : bagitahu.

gedebe : samseng

gapo/ggapo : apa dia

gocoh = tumbuk

ghocoh = jolok

gege = riuh/bising

ggendong = bonceng

Gewe = kekasih/makwe

Ghukah = panjat

gokget = bergoyang

geghoh = nyaris2/hampir2 dengan kecelakaan

H

hungga = berlari

I

igat = tangkap

J

Jajat = pergi ke semua tempat

jangok = cantik berhias eg perempuan jangok/berhias

Jenera/jenegha = Lena.

jong kako = orang yang membantu menguruskan soal hidangan jamuan di majlis kenduri.

Jong tungge = Orang yang mengurus soal masak memasak semasa kenduri.

Jo ong = cuaca mendong

Jenuh = puas menunggu

K

Kawe = saya

kkecek = bercakap

kesit = sunyi

kocek = saku

kekoh = gigit dinisbah kepada binatang besar dinisbah kepada beruk/harimau/buaya dsb.

Ketik = gigit dinisbah kepada pacat/lintah/ular/lipan dsb

koho-koho = pelan-pelan

kenaghe/lay = tempat isi rumput yang telah di potong dan  dibuat dari buluh.

kutey = cubit

kkucha bagha/kkube lembe/kkucha lana = berselerakan/bertaburan/tidak tersusun/.

kesok = mengisut

kembe = kembang(bunga)

kembe = jijik.

L

ligat = laju

Lagu mano = macamana

Lagu tu = macam tu

M

mureh/mugheh = marah

mutta itik = pening

muloh/gemuloh = arwah

Mmugo = Dinisbahkan kepada binatang yang tidak ketahui apa jenisnya eg: Pisang dimakan Mmugo.

N

ngele = pergi ke tempat kenduri kawin

Ngosek = usik

nngusuk = tempat terakhir, eg: Dok di tempat yang nngusut sekali.

Nnusuk = sembunyi

Nnoney = bergayut di tali.

O

Oak – sabar, tahan.

P

puye – musim. eg: Puye menuai padi.

pecun = speed

pitis/pitih = wang/duit

paje = denda. eg- kena paje

Q

R

rumah pasong = balai polis

S

sekeleng = duit siling

Ssekut = biskut

Semutal = kain lilit di kepala macam serban dipakai oleh petani/nelayan.

sokmo/slagheh = setiap masa/selalu. eg ; Tunggu-tunggu tak kelik(balik), tak tahunya gi kemana, turun pagi hingga ggaghib(maghrib), lagu tu sokmo-sokmo.

T

Tok rock/ghok : Tak mampu.

Tok cekat : tak larat

Tok dan : tak sempat

Tok sir : tak mahu

tughit : bengit

nanok/tanok – masak nasi.

Tubik = keluar

Tunja = tendang/terajang

Ttumah = Menunggu sesuatu sehingga selesai.

U

V

W

X

Y

Yak kelih bokte = berhati-hati dengan perbuatan kamu

Z

Advertisements

Responses

  1. saloh tatabahaso kelate nie…

    kalu nak wat betul2 la….buke tak sir…

    tok sir

    lagu mano

    MANJANIK: TQ Juwitosuwota…tegurlah kalu saloh..takpo n tak dak hal..

  2. Buke belan-belan la abe weh..bele-bele…hehe

    MANJANIK: TQ maghfirah….bbetul doh tuu…comel demo tegur..:)

  3. Tambahan

    kekoh – gigit

    yak kelih bokte – hati-hati dengan perbuatan kamu

  4. bkn bedo’ah lalu do’ oh mo lalu. ko ghano?

    MANJANIK: TQ o.r.e.o… 2 2nya betul…

  5. saya orang perak tapi duk di klate. SKMK hehehe. (Sebab Kawin Masuk Kelantan). Saya suka budaya orang kelantan. Suasana di sini yang kekampungan mendamaikan jiwa. i like!!

    MANJANIK: TQ Asmidar…semoga aman damai bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat. Kelantan gedung ilmu carilahh…

  6. saloh sikik sikik takpo koho-koho kita pakak beto, salam

    MANJANIK: TQ Khieyzhu…betul tu…pakat2 wat maghi lagi bahasa2 lama kita tu..InsyaAllah saya cuba mmasuk…

  7. salam… kawe maso kecik keno gonni sokmo…

    kutte = cubit
    pajje = denda…

    payoh weh nok ejo.

    MANJANIK: TQ Zul…hehehe

  8. bukan metha… metho = manggok = agah

    kawe nak jual tanah 6 ekar suku di kg panchor hulu besut sekitar rm95k jah

    kalu kene gak call la 0164563475

  9. tambah sikit deh!….
    rok = semak samun tapi tok banyok!
    betul la sikit kalu tok kena.
    banyak lagi tu buleh boh.
    kucha, loola, cakduh, …
    mari la sama2 pakat wat kamus kelantan!
    kawe setuju ngan hok depa dok buat nih.

  10. ambo suko ada saing2 tulis di cermin keto “demo loghat demo gi dulu” rama ore tanyo gapo. Pah so lagi “acu cebok air stimbo” mano ada ore guno timbo lg he he. jelaskan…

  11. dasyat laaa… siap ado tompek blaja loghat k’tan… buleh la den blaja sket2 loghat k.tan ni… lopeh ni buleh la buek tompek nak blajar loghat noghori pulak… hahaha… salute la dokek korang sumo! esok kito jumpo dokek stadium kb, liga super, n9 vs k’tan… wa’ang maleh balaja jadi karo makan bijiak gatah… hobin jang hobin!

  12. hahaha.. hebat,ganah dih.. bahaso kelate diperluahke.. lepah ning,xrusingla kalu ado ore key ell xpehe gapo tok guru oyak…hahahaha

  13. TQ..Tuke pikay tolong la wat maghi ghatek bahasa-bahasa kito tu…

  14. kelah bahase klate nih..nak ngejo pon kekok weh..pah guane gamok klate kito loni…pakat² la sajong baso dan budayo kelate….

    tambohe : gonde.
    sejenis siput sedut.

  15. jemore : beranda/ balkoni
    sekot / so’oh / se’eh : kenyang yang melampau
    car’ok : air berlebihan
    karok : obor api
    jere : rebus air
    se’tok / bi’kas : terkejut
    goste : reverse / undur
    kerek / kalbok / koloh : bekas air besar

  16. Rasa2nya mace tak tepat jah kalu kata jemore sama dgn beranda/balkoni. jemore ni jenis pelantaian yg takdak peneduh alik atas..

  17. tq atas perhatian..pastu nk bui nama ggapo tu…royat mahgi deh

  18. cela ke celo ek?

  19. gokget – goyang contoh sebtg kayu yang digoyang.Asal dari bahasa siam tetapi dah jadi loghat kelantan.

  20. kawe oghe sabah…nk blajar bahaso kelate…loni panda dh sikit-sikit…nk blajar tatabahaso pulok

  21. harap banyakkan lagi bahaso kelate dimasukkan dalam web

  22. kesok, cah ligah, kube, berumbah, cetong, serro, cok, gode, ho la, reboh cattok…

  23. hebat blog nih! awesome

  24. bgus la mu wt gni
    biar org tau blako bahasa kito oghe klate

  25. kito kene bena la kalu ado hok buleh kecek ngan betul bahaso kito

  26. jong tungge pun btl…………..jong gulai pun bleh….

  27. sapo dia-kelantan tengah ,pie yo-kelate barat daerah pembatasan thailand= siapa dia, cerat=pasti, serek=di klate,grik,baling bermaksud :Hujan dah behenti, di pattani digunakan juga tak ada bagi perkara lain contoh “eh bbaka aku serek dah”,= eh tembakau aku dah tak ada dah”,alik barat/alik siye=merujuk pada daerah pattani, tebolah/bbolah=merujuk pada kelakuan yang tak ikut aturan sopan, siye=siam atau kasihan, baso=bahasa atau bangsa contoh baso kito ni ore nnayu(bangsa kita ni orang melayu), baso kito ni nnayu buke siye(bahasa kita ni bahasa melayu bukan siam, ada juga ayat “baso bodo,baso tak reti baso”,(bangsa bodoh, bangsa yang tak reti bahasa), dan banyak lagi…dalam loghat klate banyok dielek lagi contoh daelek ore tupat agak sedikit berbeza dengan daelek oranr kota bharu, daelek orang p kubur jauh berbeza dengan daelek orang pulai condong, dalam baso klate ada juga bahaso kasar dan lembut, contoh gilo mung, kawe, te kedaroh, rangoh, make, ambo, dan ada juga berbeza nada antara daerah contoh orang kota bharu lebih lembut nadanya berbanding orang gua musang….apo pun molek bedooh lah wat kamus ni….baso klate ni kuat pengaruhnya….boleh kata bahasa no 2 di malaysia kalau di kl, kalau nak tau baso klate ni baso peningalan srivijaya,sebab tu jange pelik kalau ke sumatera selatan(jambi/palembang)ore sano tu pehe hok demo kato ,kawe kato gitu kawe 2 taun dok denung, so lagi panggilan ibu di palembang samo nga klate “mek”. berandamadina.wordpress.com


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: