Posted by: manjanik | Mac 3, 2010

Royalti – Hisam! Kenapa sekarang baru ada saluran lain?

Royalti minyak tak wajar dibawa ke mahkamah

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyelar keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan untuk membawa usul tuntutan royalti minyak terhadap kerajaan pusat ke mahkamah.

Beliau berkata tindakan itu adalah tidak wajar kerana terdapat saluran lain yang boleh digunakan dalam menyelesaikan isu itu.

“Bagi saya mereka ini melihat isu royalti ini dalam konteks polemik dalaman atau luaran dan saya rasa ini adalah tidak wajar.

“Kita dalam konteks parti Barisan Nasional (BN) dan Umno telah membuat pendirian yang jelas bahawa apa yang tidak faham, gunakan saluran yang sedia ada untuk fahamkan diri sendiri,” katanya kepada pemberita selepas Program Pemantapan Petugas Menangani Jenayah di Kota Damansara dekat Petaling Jaya, semalam.

Hishammuddin yang juga Naib Presiden Umno berkata demikian ketika mengulas keputusan sidang DUN Kelantan semalam yang sebulat suara meluluskan usul membawa tuntutan royalti minyak ke mahkamah.

Usul itu dipersetujui oleh semua wakil kerajaan negeri dan beberapa anggota pambangkang termasuk ketuanya, Datuk Mohd Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) dan Datuk Abdul Aziz Derashid (BN-Kuala Balah).

“Kita mungkin akan ambil tindakan terhadap mereka (anggota BN DUN Kelantan) dan akan dapatkan pandangan dari ahli-ahli parti di peringkat akar umbi untuk selesaikan kedudukan mereka yang timbulkan isu sensasi (royalti minyak) ini,” tambahnya.

Sumber : Bernama

Manjanik: Pemimpin Umno di Pusat tidak mahu kes tuntutan royalty dibawa ke mahkamah, sedangkan pemimpin Umno Kelantan mahukan ianya diselesaikan di mahkamah. Kenapa timbul kecelaruan pemikiran ini?

Hisam perlu sedar dari lenanya. Kenapa baru sekarang mahu ianya diselesaikan dengan cara lain? Kenapa surat-surat yang Kerajaan Kelantan hantar kepada Perdana Menteri tidak dilayan sampai ke hari ini?

Hisam perlu tanya PM kenapa perjanjian yang ditandatangani itu tidak mahu dipatuhi sedangkan butiran perjanjian tersebut sama dengan apa yang ditandatangani oleh Sarawak dan Sabah.

Sekiranya penyelesaian yang Hisam mahukan ialah dengan Kerajaan Kelantan menerima wang ehsan, sila lupakan. Rakyat Kelantan tidak bodoh mahu menerima RM20j sedangkan hak mereka ialah RM2b.

Sekiranya kamu boleh bagi kepada Sarawak, Sabah dan Terengganu mengikut butiran perjanjian tersebut, kenapa Kelantan tidak? Ini jelas sebenarnya kamu yang mempolitikkan royalti ini.

Dan yang pasti rakyat Kelantan amat benci dengan tekanan sebegini. Tunggulah PRU13 nanti, UMNO/BN akan terusan tersungkur di bumi Kelantan. Rakyat Kelantan sudah bersedia menghukum kamu sampai bila-bila.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: