Posted by: manjanik | Jun 20, 2009

UMNO Gomol UMNO Di Manek Urai

Manek Urai: Umno berpecah dua
Peluang Umno menang di Manek Urai bukan hanya ditentukan oleh calon yang sesuai tetapi juga sama ada dua kumpulan Umno dalam bahagian tersebut, boleh bersatu.

Umno bahagian kini terbahagi kepada dua kumpulan – yang menyokong ketua bahagian sekarang, Datuk Ramzi Abdul Rahman dan yang menyokong bekas ketua bahagian Datuk Wan Zaid Abdullah.

Menurut sumber, kedua-dua mereka mempunyai pengaruh yang sama banyak dan jika satu kumpulan tidak menyokong, Umno sukar menang di Manek Urai.

Jika tidak ditangani segera, kata sumber itu, jentera kempen BN Manek Urai boleh berpecah kepada dua kumpulan.

Sebanyak 28 daripada 42 cawangan Umno di Kurai Krai merupakan cawangan yang menyokong Wan Zaid sejak sekian lama.

“Hubungan mereka berdua renggang sebaik sahaja Datuk Ramzi menjadi ketua bahagian, menggantikan Datuk Wan Zaid pada 2005,” kata sumber kepada Malaysiakini.

Isu jawatan ketua bahagian

Sumber itu mendakwa Ramzi telah menyingkirkan semua orang Zaid – sama ada di peringkat bahagian mahupun di cawangan-cawangan.

Menurutnya lagi, dalam mesyuarat Umno bahagian pertengahan tahun lalu, 28 cawangan mahu mencalonkan Wan Zaid bertanding jawatan ketua bahagian Kuala Krai.

Bagaimanapun, kumpulan itu gagal kerana mesyuarat mereka dikatakan tidak sah dan sekaligus gagal mencalonkan Wan Zaid untuk mencabar Ramzi.

Berikutan itu, Ramzi mempertahankan jawatan ketua Umno bahagian tanpa bertanding.

“Tetapi pengaruh Datuk Wan Zaid di sini masih banyak lagi kerana disokong oleh 28 cawangan.

“Sebab itu masih ada orang Umno yang berharap beliau dicalonkan untuk bertanding di DUN Manek Urai,” katanya.

‘Peruntukan tak cukup’

Menurutnya lagi, jika isu antara Ramzi dan Wan Zaid tidak ditangani, maka jentera pilihanraya BN Manek Urai tidak bersatu padu.

Tambahnya, sehingga hari ini ramai petugas Umno di Manek Urai belum membina bilik gerakan di peti undi dan cawangan masing-masing.

“Ramai merungut kerana peruntukan RM2,000 untuk satu peti undi terlalu kecil. Peruntukan sebanyak itu sesuai untuk memasang poster dan kain pemidang tetapi sukar untuk membina bilik gerakan kecil.

“Sebab itu, ramai yang mengambil sikap tunggu dan lihat. Sebenarnya mereka mahu peruntukan yang lebih besar sebelum menjalankan kerja-kerja kempen pilihnaraya,” kata sumber itu.

DUN Manek Urai mempunyai sembilan peti undi.


Suruhanjaya pilihanraya (SPR) menetapkan 6 Julai sebagai hari penanamaan calon dan 14 Julai hari mengundi.

Hisham doa PAS tidak berpecah
Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, beliau tidak mahu PAS berpecah dalam isu perbincangan kerajaan perpaduan antara kedua-dua parti itu.

“Saya berharap tidak berlaku perpecahan berhubung sokongan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa terhadap kerajaan perpaduan dengan Umno,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat Umno di ibu negara hari ini.

Bagaimanapun, kata Hishammuddin, jika ada syarat dan perbincangan itu tidak dapat diadakan, maka ia tidak bermakna Umno dan BN  tidak boleh meneruskannya mengikut caranya.

hishammuddin hussein 03“Perbincangan mengenai perpaduan, menurut pendapat saya adalah baik dan diharap ia menjadi kenyataan.

“Jika perbincangan ini menjadi kenyataan, Alhamdulillah. Saya tidak mahu Umno berpecah. (Dan) mengapa (pula) saya mahu melihat PAS bergaduh sesama sendiri.

Hishammuddin menambah “cukup-cukuplah berpolitik kerana saya rasa orang sudah muak dengan politik setiap hari”.

Katanya, apa sahaja  isu mengenai kerajaan perpaduan, BN akan memastikan visi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjadi kenyataan.

Sumber : Malaysiakini.com

MANJANIK: Terima kasih la Hisham kerana doakan PAS tak berpecah. Tapi kita dah tau itu semua doa politik. Masalahnya bukan PAS yang berpecah tapi Umno di Manek Urai tu… Tak percaya turun la tengok sendiri. Berebut calon, Projek, jawatan dan macam-macam lagi.

Tanya Zulkifli dan tanya Wan Zaid pecah ke tidak. Kalau tak pecah kenapa sampai mana-mana cawangan yang calonkan Wn Zaid sebagai Ketua Bahagian baru-baru ni di batalkan mesyuarat cawangannya?

Tu Kerja Datuk Ramzi la tuuu….. Jangan jadi Pak Pandir wahai Hisham….”ingatkan anak kita jer mati rupa-rupanya anak orangpun mati jugak”.


Responses

  1. umno kalau tak pecah pun peluangnya nipis. udah jijik tengok tingkah laku depa. rakyat udah begang, bukan lagi macam dulu sekarang kami tau apa terjadi, jangan menghina kami lagi.

  2. Lagi pun kalau Tok Guru Nik Aziz turun padang tambah lah lagi undi kepada PAS itu udah pasti. Di sini saya pun merayu pada TGNA dan pimpinan PR untuk tolong pastikan si Ibrahim Ali itu tidak di beri ruang lagi pada PR yang akan datang lagi.

    MANJANIK:

    Insyaallah lepas ni tak dak dah Berahimnya…

  3. Tuan Aziz bersekutu dengan Wan Zaid untuk menjatuhkan Ramzi semasa PRU 12

  4. LAGI MOLEK PAS LAWAN UMNO . nok nengok sekali umno masuk pilihan raya. nok nengok manifesto umno kelate BUDU mano hok original…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: