Posted by: manjanik | Jun 29, 2007

Pengayuh beca di Terengganu: nak senang jadi susah

TERENGGANU: Pengayuh-pengayuh beca di Negeri Islam Hadhari, Terengganu kini mengeluh. Keluhan penuh keresahan dan kebingungan berlegar-legar dalam diri mereka. Apa tidaknya, beca yang menjadi punca untuk mereka mencari rezeki, kini menyusahkan mereka pula.

Dulu, pengayuh-pengayuh beca ini amat berbangga dan gembira kerana beca mereka dilengkapi oleh “enjin” yang dibiayai oleh kerajaan Terengganu. Enjin yang berfungsi meringankan kayuhan itu kini sudah tidak berfungsi lagi menyebabkan ianya menjadi beban pula kepada pengayuh beca. Apa tidaknya, ianya berat dan tidak boleh dibaiki oleh mereka.

Mereka mempersoalkan di mana keperihatinan kerajaan negeri di bawah pimpinan Datuk Seri Idris Jusoh. “Tiada siapa yang ambil hirau apabila kami susah. Sudahlah untuk mendapatkan pelangganpun menjadi masalah, kini kami dibebankan pula dengan “kerenah” enjin ini”. kata Mohd Zain Deraman.

beca-ganu3.jpg

Mereka mendakwa sekarang ini agak sukar untuk mendapatkan pelanggan. Kadang-kadang tidak mampu langsung untuk memberi duit poket untuk anak-anak sekolah mereka.

Apabila ditanya apakah mereka tiada persatuan seperti kawan-kawan mereka di Kelantan, mereka mendakwa persatuan ada tapi lebih mementingkan diri mereka sendiri.

Mereka menyatakan dulunya mereka menaruh harapan tinggi kepada enjin yang dipasang akan tetapi rupa-rupanya menjadi bebanan besar pulak kepada mereka.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: