Posted by: manjanik | Jun 18, 2007

Alwi! Otak jangan letak kat kepala lutut

Tomoi wanita: Pas tidak konsisten
Utusan Malaysia

KOTA BHARU 17 Jun – UMNO Kelantan mempersoalkan sikap kerajaan Pas yang tidak konsisten apabila membenarkan wanita bergiat dalam sukan tomoi sedangkan pada suatu ketika ia dianggap ganas dan bertentangan dengan fitrah wanita.

alwi-ketereh.jpg

Ketua Penerangannya, Datuk Mohd. Alwi Che Ahmad(gambar) berkata, mengapa baru sekarang pimpinan negeri menyedari kebaikannya dengan memberi pelbagai alasan untuk mewajar kan keputusan yang dibuat itu.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Ketereh turut mempersoalkan, jika tomoi dibenarkan untuk wanita, anehnya mereka masih diharamkan daripada menyertai tilawah al-Quran, sedangkan ia begitu banyak membawa kebaikan dan membaca kitab suci sudah sebati dengan kehidupan rakyat.

“Jika perempuan boleh sertai tomoi sedangkan ia juga melibatkan aurat dan dipertontonkan, kenapa pula suara wanita dikatakan aurat semasa memperdengarkan bacaan al-Quran.

“Bukankah ini semua mainan politik Pas yang terdesak untuk memastikan parti itu terus mendapat sokongan rakyat di negeri ini,” katanya.

Beliau diminta mengulas tindakan kerajaan Pas yang membenarkan penglibatan wanita dalam sukan tomoi yang kini ditukar namanya kepada boksing Kelantan.

PETIKAN DARI SINAR HARIAN(Akhbar Kelantan) PADA AHAD 17 JUN 2007.

Sukan boksing terbuka kepada wanita.

KOTA BHARU: Sukan tomoi yang kini ditukar namanya kepaada Boksing Kelantan akan tetap diteruskan meskipun dianggap sebagai sukan lasak, malah kerajaan negeri semalam melonggarkan syarat agar kemungkinan sukan itu disertai golongan wanita.

Menteri Besar Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, meskipun sukan boksing dianggap sebagai lasak, ganas dan berbahaya namun dengan beberapa penetapan syarat dan pemantauan kerajaan negeri, sukan itu juga boleh disertai golongan wanita.

“Islam itu fleksibel dan begitu juga sukan dan seni mempertahankan diri seperti boksing dan silat, Islam membenarkan wanita menyertainya selagi dikawal segala kriteria dan syarat dari segi syarak dan keselamatan peserta,”. Katanya kepada pemberita dalam sidang media di sini semalam.

Terdahulu beliau merasmikan majlis penutup Seminar Pembangunan Seni Silat dan Sukan Boksing Kelantan 2007 di Dewan Teratai pejabat kerajaan negeri Kota Darul Naim.

Bagaimanapun, beliau berkata, sukan lasak itu hanya akan diluluskan untuk disertai wanita dan dimasukkan dalam kalendar sukan wanita anjuran negeri sekiranya pakar kesihatan mengesahkan ia tidak akan memberi kesan serta bahaya kepada peserta.

“Jika doktor kata ia memberi kesan kepada anggota wanita terutama peranakan mereka, mungkin kita akan benarkan wanita menyertai boksing dengan pemantauan dan syarat yang tidak bertentangan dengan syarak, jika sebaliknya ia mungkin dibatalkan”, katanya.

CUBA PERHATIKAN ANTARA TOK GURU DENGAN ALWI.

ALWI KATA;
UMNO Kelantan mempersoalkan sikap kerajaan Pas yang tidak konsisten apabila membenarkan wanita bergiat dalam sukan tomoi sedangkan pada suatu ketika ia dianggap ganas dan bertentangan dengan fitrah wanita.

TOK GURU KATA;
Bagaimanapun, beliau berkata, sukan lasak itu hanya akan diluluskan untuk disertai wanita dan dimasukkan dalam kalendar sukan wanita anjuran negeri sekiranya pakar kesihatan mengesahkan ia tidak akan memberi kesan serta bahaya kepada peserta.

(Tok Guru kata “hanya akan diluluskan sekiranya…. Manakala Alwi pula kata sudah membenarkan…betapa celarunya mental Alwi)

Satu lagi hujah yang menunjukkan tak retinya Alwi;

ALWI KATA;
“Jika perempuan boleh sertai tomoi sedangkan ia juga melibatkan aurat dan dipertontonkan, kenapa pula suara wanita dikatakan aurat semasa memperdengarkan bacaan al-Quran.

TOK GURU KATA;
“Islam itu fleksibel dan begitu juga sukan dan seni mempertahankan diri seperti boksing dan silat, Islam membenarkan wanita menyertainya selagi dikawal segala kriteria dan syarat dari segi syarak dan keselamatan peserta,”. Katanya.

(Maksudnya kita boleh buat apa sahaja asalkan ianya tidak bercanggah dengan Islam. Contohnya macam sukan wanita yang di anjurkan oleh puak-puak Alwi baru-baru ini. Apakah ianya menutup aurat?. Kenapa membenarkan penonton yang sama spesis dengan Alwi menontonnya? Apakah bagi Alwi tak apa begitu?. Hukum mana Alwi pakai?)

tg-pk.jpg

“Allah bagi kita otak supaya bila kita nak bercakap kita kena fikir..kita guna otak..bila kita bercakap tak guna otak maka kita dianggap perosak…. ” Mungkin itu yang dimaksudkan oleh Tok Guru.

Alwi dok gah sangat yang dia ni anak Tok Guru juga. Huuhh…Nama jer anak Tok Guru tetapi Alwi nampak sangat tak “nnurun” (mewarisi seperti) ayahnya. Siapa kata wanita tidak dibolehkan untuk tilawah di Kelantan?. Boleh, dan dibenarkan tetapi pendengar dan hadirinnya hendaklah dari kalangan wanita juga.

Begitu juga dengan boksing, akan diboleh dan dibenarkan sekiranya penontonnya juga dari kalangan wanita. Tok Guru sebut “Syarat dari segi Syarak” tuuuu ikut Islam lah wahai Alwi…. Takkan itupun tak faham…

Apa la tak cerdik sangat Alwi ni… Baru-baru inipun sukan Nisa’ di Kelantan ditonton dan disertai hanya oleh kaum hawa sahaja. Tak taulah kalau Alwi dok gi intai… bukan boleh harap Alwipunnnnn……

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: